К основному контенту

Акафист преподобному Иоанну Кассиану Римлянину

Краегранесие: Авве Иоанну похвалу приносим

Кондак 1
А*вве Иоанну похвалу приносим, сей бо воистину есть муж многомудрый, зрящий на небесех ныне Бога, еже достигл еси очищением сердца, сия бо есть истинная цель жизни человеческой -достижение Царства Божия.
Радуяся научениям твоим, потщимся избегати всего еже может возмутити чистоту и спокойствие нашего духа, яко вреднаго, и таковаго надежнаго помощника в пути сем многотрудном имея, с любовию сердца воспеваем ти:
Радуйся, преподобне Иоанне Кассиане, сосуде Святаго Духа преисполненный.

Икос 1
В*елие смирение показует имя твое, Иоанне Кассиане, ибо всяк идый путем Господним и смиряяйся, непщует пустым сосудом себе быти, иже по-латински - касси именуется, яко не имущим в себе ни добродетелей, ни достоинства. Но токмо прииманием в себе Духа Святаго, возрастати от силы в силу возмогает. Именование таковое, паче нам подобает, имущим пустые сосуды душ наших, обаче от любящих сердец наших, отче Иоанне, яко сосуду преисполнену благодати Божией, приими похвалы тебе возносимыя:
Радуйся, душу свою для приятия Христа очистивый.
Радуйся, Духа Божия святое жилище.
Радуйся, отцев пустынных гласе просвещенный.
Радуйся, Церкви Православной риторе преизряднейшиий.
Радуйся, преподобне Иоанне Кассиане, сосуде Святаго Духа преисполненный.

Кондак 2
В*ечность души изъясняя, по собеседованию аввы Моисея, яко души по смерти не токмо не лишаются своих чувств, но никакоже не теряют и расположений своих: надежды, страха, радости и скорби, и нечто из того, еже ожидают себе по Суду Божиему, предвкушают уже по успении земном и паче живи становятся, ревностнее прославляя Бога.
Душа - сия драгоценнейшая часть человека, иже, по блаженному апостолу, заключает образ и подобие Божие, по отложении низшей части - дебелости телесной в нейже пребывала еси в жизни земной, свои разумныя силы приводит в лучшее состояние, возставляя их паче тонкими и чистыми, отнюдь их не лишаясь.
Яко и блаженный апостол признает сие столь истинным, яко желание рек имый разрешитися и со Христом быти, сие бо много паче лучше (Флп. 1:23), да без препятствия возможет пети: Аллилуиа.

Икос 2
Е*диномудренные со аввою Германом, обтекли еста пустыню египетскую идеже собеседованиями со святыми отцами, души ваши напитаста, благодати Божией преисполнившись. Не о чудесех внешних тщание возъимели еста, ибо чудеса, вызывая удивление, мало содействуют святой жизни, но возрастая внутренним человеком, и украсишись кротким и смиренным духом, достигли еста совершенства к научению иных. Не научали бо никогоже николиже, дондеже сами сего не исполнили и не следовали еста воли своея, но Божией выи свои подклониста. Сей науке высокой поучаяся вопием вы:
Радуйтеся, Иоанне и Германе рассуждение возвышенное от Бога приявшие.
Радуйтеся, свою волю Богу повергшие и от Него сию взамен получившие.
Радуйтеся, славные отрасли рода человеческаго, не от себе, но от Бога разум нам источающие.
Радуйтеся, Божиим светом из глубины веков ны просвещающие.
Радуйтеся, отцы славные Иоанне и Германе, Духа Святаго сосуды преисполненные.

Кондак 3
И*ерусалима небеснаго чая достигнути, рекл еси, отче Иоанне, на поприще борьбы, сретаем перваго противника иже есть чревобесие. Истребил бо есть Господь серным огнем содомлян иногда, яко тии пресыщению и пиянству предаваясь лишены быша суть чистоты и непорочности.
Аще не одержим победы над плотию - не возможем вести битву духовную и вступити в борьбу внутреннего человека: ибо кто не одолеет страсти явныя и малыя, како возможет победити тайныя?
Не обуздав бо плоти своея, никто же сможет законно сражатися, ибо всяк творяй грех раб есть греха (Ин 8, 34). И да не будет сказано нам святым апостолом: искушение вас не достиже, точию человеческое, сиречь - легчайшее (1Кор 10, 13).
Не о строгости поста мыслити подобает, паче бо лучше на всяк день в меру потребляти брашно, нежели обрекати себе на долгие и строгие посты. Напрасно сие будет, аще последует излишнее употребление брашна, иже абие снисходит до чревобесия, пост бо без меры не токмо разслабляет дух, но, обезсиливая тело, истребляет силу молитвы, ибо неумение поддерживать средний огонь добродетели, возможет зажещи велиим пламенем рвения вси иныя дела и от уныния надолго потеряет кто духовное расположение и не возможет пети Господеви: Аллилуиа.

Икос 3
О* втором подвиге, войне продолжительной, постоянной и жестокой, иже предлежит нам супротив духа блуда, научал еси отче Иоанне, яко весьма немногие одерживают совершенную победу, сия бо страсть с первой зрелости возраста беспокоит и не прекращается до побеждения иных страстей.
Нападение сие двоякое бывает - на тело и душу, сему и противитися двояко подобает: тело и душа вкупе да ратоборствуют. Ибо телеснаго поста единаго недостанет для приобретения или сохранения чистоты целомудрия, аще не будет предшествовати сокрушение духа и постоянная молитва противу нечистаго духа, посем же продолжительное размышление о Святом Писании и духовное разсуждение, такожде труд и рукоделие, обуздывающие непостоянныя блуждания сердца, но прежде всего - истинное смирение, без онаго ниже есть возможно победити совершенно ни единаго порока.
Сия напасть не может быти побеждена одним человеческим старанием, ибо душа неотвратимо терпит нападения сей страсти, дондеже не осознает, яко ведет она войну выше своих сил. И не одержит она победу, аще не будет подкреплена помощью и защитою Господа.
Нахождение и возникающие плотские помыслы абие надо изгонять из сердца нашего, ибо сие есть паче удобее поражать врага не допуская прихождения его в силу и до тягот борьбы последующей. Сим научениям святых отец для нашего спасения бережно принесенным тобою, отче Иоанне, питаяся, поем ти от сердец наших:
Радуйся, глаголы твоими отгоняющий сердечное неведение.
Радуйся, всехвальное постников украшение.
Радуйся, священными учении вся льстиваго коварства и ловления обнаживый.
Радуйся, ко Господу шествующим пути предложивый.
Радуйся, преподобне Иоанне Кассиане, сосуде Святаго Духа преисполненный.

Кондак 4
А*нгелам Божиим собеседником явился еси на небесех, преподобне отче Иоанне, премудрости Божия преисполнен, научаеши ны на страсти ратоборствовати, среди коих третия страсть - сребролюбие, лежит преградой на пути небеснем.
Хотя и чужда она нашей природе, но происходит от вялости расслабленнаго духа и соединена с малой любовию к Богу, извне приходит к душе, и посему легко отвергается; но будучи оставлена без внимательности и единожды закравшися в сердце, бывает гибельнее всех и паче труднее прогнать ея. Ибо становится корнем всех зол, предоставляя многочисленные поводы к порокам и препятствуя всем иным добродетелям, се бо и апостол (1Тим 6, 10) рекл еси: "Корень бо всем злым сребролюбие есть, егоже нецыи желающе заблудиша от веры, и себе пригвоздиша болезнем многим".
Посему духовная сия проказа (4Цар 5, 27), никому да не покажется маловажной и пренебрегаемой, ибо не токмо есть корень злых, но по слабой и переменчивой природе человека легко приводит к идолослужению (Кол 3, 5).
Не притяжанием богатства можно положить конец сей страсти, но токмо нестяжательностию, не допуская в сердце ни малейшей искры ея, ибо мы уже не сможем погасити пламени страсти, аще хотя бы вмале предоставим пищи ей.
Не имея денег может всяк быти сребролюбивым, аще сребра не имея, но волю, обаче на сие зрит Бог паче действия. И достойно есть сожаления, сеяти в слезах и терпети испытания нищеты и наготы, а плодов лишитися от порока тщетного желания.
И да не уподобимся Иуде, иже быв посреде апостолов, не сокрушил смертоносную главу сего змия, но отравлен ядом скупости, продал еси Искупителя мира за тридесять сребреников.
Ни коей пользы не принесет нам неимение денег, аще оставим в себе желание стяжания, ибо не возможем пети Спасителю нашему: Аллилуиа.

Икос 4
Н*епрестанно молитися (1 Сол 5:17) вслед за апостолом призывал еси, отче Иоанне, да творят мужие молитвы на всяцем месте, воздеюще в безгневии руце свои (1 Тим 2, 8), гнев бо мужа, правды Божия не соделывает (Иак. 1:20): се бо гнев есть четвертый подвиг супротив страстей.
Обаче бывает гнев добрый, согласный с разумом, сиречь похвальный и сему три побуждения суть:
первое, внегда мужественно противимся диаволу и внушениям его. Тако и Спаситель со гневом отогнал есть от Себе искусителя (Мф 4, 10);
иное же, внегда воспламеняемся на себя за худыя наши страсти, пороки, и приносим достойные плоды покаяния;
третие же, внегда мы по ревности к правде или любви возбуждаемся противу ближних, грешащих и оскорбляющих Бога, исправляя сих, а иже в подчинении сущих - наказываем. Таковой бо гнев в Писании глаголется быти ревностию по Бозе, еже имели суть святые Божии, и Спаситель, (Мк 3, 5), изгнав иногда вся продающыя и купующыя в церкви (Мф 21, 12; Ин 2, 15), строго обличил еси апостола Петра, внегда не помыслити тому яже суть Божия, но человеческая. (Мф16, 23).
В иных же случаях, гнев есть беспорядочный и порочный и сему противитися всяко следует, яко неправедный гнев ослепляет очи сердечныя и, причиняя гибельную язву остроте зрения, сокрывает солнце правды.
Посему подвижнику Христову подобает с корнем истребити гнев, излечение же полное сей болезни состоит:
первое, да быть уверенным, яко нельзя сердитися ни по справедливым, ни по несправедливым причинам, ибо мы тотчас лишаемся света рассудительности, твердости правильного совета, даже самой честности и направления правды, аще изначальный свет нашего сердца помрачен тьмою гнева;
такожде, чистота нашего духа тотчас будет возмущена и он не сможет быти храмом Святаго Духа, внегда дух гнева владеет нами;
и наконец, должны мы помышляти, яко нам разгневанным нельзя будет молитися, изливая моления Богу, по всяк же день мы можем переселитися из бреннаго тела, и не доставит нам никоей пользы ни воздержание целомудрия, ни презрение богатства, ни труды поста и бдения, внегда Судия вселенной угрожает нам вечным наказанием за один лишь гнев и ненависть.
От тебе, достославный отче Иоанне, почерпая сии научительные истины, тако вопием:
Радуйся, противу гнева токмо гнев имевый.
Радуйся, к Солнцу правды путями безгневия возшедый.
Радуйся, светом Божиим мрак гнева прогнавый.
Радуйся, силу гневную против гнева обративый.
Радуйся, преподобне Иоанне Кассиане, сосуде Святаго Духа преисполненный.

Кондак 5
*Н*а совершение пятаго подвига подвизая, иже о печали страсти есть борение, рекл еси, отче Иоанне, яко сия лишает ны способности к божественному созерцанию и сам дух низвергает из состояния чистоты, разслабляя совершенно и угнетая. Не позволяет бо сия молитвы совершать с обычной ревностию сердца, ни с пользою заниматься священным чтением, не допускает быть спокойным и кротким с братьями; ко всем обязанностям делает нетерпеливым и неспособным, погубив всякий спасительный совет и возмутив постоянство сердца, делает безумным, опьяняет чувство, сокрушает и подавляет мучительным отчаянием, ибо вси изгибы нашего сердца наполняет желчною горечью: "якоже молие в ризе и червие в древе, тако печаль мужу вредит сердце".(Притч 25, 20).
Смущение сие приходит, паче не от иных человеков, но от порочности нашей, яко нося в себе семя тли, от дождя искушений проливаемаго на душу нашу, тотчас производит ростки и плоды печальныя. Николиже бо кто может впасть в грех понуждаем чужим пороком, аще в сердце своем не носит расположения ко греху, и токмо по случаю нахождения сего выходит наружу потаенная до времени сокрываемая внутри болезнь.
Совершенство сердца приобретается не столько удалением от людей, сколько добродетелью терпения, не имея же онаго, выну будем в несогласии даже с лучшими и совершенными.
Единожды токмо печаль полезна, внегда возникает она от покаяния в грехах, или от желания совершенства, или от созерцания будущего блаженства. О ней святой апостол говорит: Печаль бо, яже по Бозе, покаяние нераскаянно во спасение соделовает, а сего мира печаль смерть соделовает. (2Кор 7, 10): не допустила сия Каину покаяться после братоубийства и Иуде по предании Господа.
Печаль добрая, производит неизменное покаяние ко спасению и бывает послушна, приветлива, смиренна, кротка, приятна, терпелива, яко происходящая от любви к Богу, возвеселяющая, ободряя надеждою своего совершенства, приветлива и великодушна, имеет в себе вси плоды Святаго Духа, еже есть любы, радость, мир, долготерпение, благость, милосердие, вера, кротость, воздержание. (Гал 5, 22). А бесовская печаль вельми сурова и нетерпелива, жестока и строптива, соединена с безплодной грустью и мучительным отчаянием.
Сию гибельную страсть прогнати потщимся занимая ум выну духовным размышлением, молитвою, надеждою на Бога, поучением в слове Божием и общением с благочестивыми людьми. Возверзем же на Господа печаль свою и Той ны препитает (Пс 54,23), воспевающих Ему: Аллилуиа.

Икос 5
У*ныния - шестаго врага на пути к Богу, явился еси победителю, достославне Иоанне, ибо сему бесу полуденному (Пс 90, 7), уязвляющего празднолюбием и дреманием души (Пс 118, 28), противостал еси молитвою, воздержанием от празднословия и развлечения, упражнением в слове Божием, рукоделием, терпением в искушениях, размышлением о духовных, небесных благах.
Злое уныние, нападая на душу праздную, производит омерзение и презрение к ближним, яко нерадивым и менее духовным и ко всякому делу ленивым. Обаче работающего монаха искушает един бес, на празднаго же нападает безчисленное множество, посему подобает прилежати всякому занятию духовному или рукоделию, да бы избежати нападений бесовских. Сего ради ти, победителю сей страсти, воспеваем:
Радуйся, умиротворением молитвенным уныние прогнавый.
Радуйся, всегдашнием тщанием унынию пищи огненной не давый.
Радуйся, чистоты сердца на всяк день искавый.
Радуйся, всегдашним предстоянием пред Богом страстей избежавый.
Радуйся, преподобне Иоанне Кассиане, сосуде Святаго Духа преисполненный.

Кондак 6
П*одвиг седьмый супротив духа тщеславия — многообразнаго, разновиднаго и тонкаго, иже едва можно самыми прозорливыми очами предвидеть и распознать. Подобно бо тщеславие луку, иже по снятии единаго покрова оказывается покрытыми иными многими.
Искушает сие двояко: не токмо с плотской стороны, обаче и с духовной, нападает со стороны десной и шуией. Коего диавол не победил еси тщеславием от хорошей одежды, того старается искусити грязной и убогой, коего не смог низвергнути честию, того запинает смирением; коего не мог заставить превозноситися знанием и красноречием, того обольщает важностию молчания. Аще кто явно постится, сей искушается суетной славою, а кто избегает славы и скрывает пост, тот встречает превозношение. Кто же бегает заражения суетной славой, избегая на виду совершати долгия молитвы, тот и скрытным упражнением в них, также не избегнет стрел тщеславия.
Тщеславие силится уязвить человека его же добродетелями, возвигая гибельные препятствия там, идеже ищут средства к жизни. Ибо враги скрытно ставят сети обольщения подвижнику на том пути, коим сей идет, яко и блаженный Давид глаголет: на пути сем, по немуже хождах, скрыша сеть мне (Пс 141, 4). И бывает, аще в борьбе с противником, мы, не будучи побеждены, побеждаемся высотой своей победы.
Вси страсти поверженные, по обычаю увядают и день ото дня слабеют, сия же страсть возстает сильнее, ибо она живее укрепляется своею смертию. Прочия страсти обыкновенно на тех токмо нападают, коих в борьбе победили суть, сия же страсть против победителей паче жесточает, опаснее же бывает, внегда соединяется с добродетелями, ибо прильнув к добродетелям сражается, яко нощию в темноте, и посему коварнее обманывает не ожидавших и не остерегавшихся ея.
Избегати тщеславия подобает размышлением о словах Давида, яко Бог разсыпет кости человекоугодников (Пс 52, 6).
Первое: не позволим себе ничесоже делати со тщеславным намерением, для получения суетной славы.
Второе: доброе, сделанное в начале хорошо, следует охраняти со вниманием, дабы подкравшаяся страсть тщеславия затем не упразднила еси всех плодов трудов наших;
и третие: со всем старанием бежати отличия от других, ибо сие порождает хвалу человеческую за то, будто мы одни сие делаем. Сего мы легко можем избежать размышлением яко дело Божие променяли на человеческое, и знающий вси тайные помыслы Господь, явит их на Суде. Но да не предпочтем мы славу мирскую славе Господней, воспевая Ему: Аллилуиа.

Икос 6
*Осьмая, последняя по исчислению страсть, обаче первая по важности и времени происхождения есть гордость, сия есть желание собственного превосходства или возвышения, иже видит себя доброй, иных же худыми, все добродетели губит и лишает человека всякой праведности и есть столь великое зло, яко имеет противником самаго Бога, Иже гордым противится.
Обаче по внешнему человеку, познаем внутреннего: гордость в разговоре криклива, в молчании — досадует, чужда любви, дерзка в нанесении оскорблений, а в перенесении их малодушна, к повиновению неспособна, непокрлива и упряма, выну стоит на своем и паче верит себе, нежели суждению старцев.
Всякая гордая душа подвергается духовным непотребствам для посрамления, опутывается плотскими страстями, да бы ими униженная познала себя нечистой, и чрез сие униженный человек да убежит ея, возвращая себе ревность к духовным подвигам.
Сетей сего злейшего духа избежим, аще влед за апостолом речем: благодатию же Божиею есмь, еже есмь (1Кор 15, 10). Ибо всяко даяние благо и всяк дар совершен свыше есть, сходяй от Отца светов (Иак 1, 17) и что имеем, егоже неси прияли? Аще же и прияли, почто хвалимся яко не прияли?"(1Кор 4, 7).
Гордость побеждается страхом Божиим и смирением, иже рождается от кротости и простоты сердца: "И на кого воззрю, токмо на кроткаго и молчаливаго и трепещущаго словес моих?" (Ис 66, 2).
Вся, обиды ли, скорби или вред — терпеливо будем сносити. Сие будет пренесено нами не токмо легко, но и будет считаться малым и ничтожным, аще умом выну будем размышляти о страданиях нашего Господа и всех святых, помышляя, яко мы чрез краткое время переселимся из сего века тотчас станем соучастниками их. Сие размышление истребит не токмо гордость, но и иные пороки. Сего ради воспоем преподобному Иоанну, научающему нас тако:
Радуйся, смирением гордость победивый;
Радуйся, вспоможением Божиим силу диаволю посрамивый;
Радуйся, страхом Божиим страхования вражии презревый;
Радуйся, на высоту откуду гордый Люцифер ниспал, смирением возлетевый;
Радуйся, преподобне Иоанне Кассиане, сосуде Святаго Духа преисполненный.

Кондак 7
Х*отя научити иных природе души, преподобне Иоанне, уподобил свойства ея легкому перу или пуху, иже не будучи омочен стороннею влагою, при самом слабом дыхании ветра, по легкости природы, возносится на высоту; отягщен же бывающе влажностию, вместо поднятия на воздусе, от тяжести принятой влаги прилегает паче к земли. Подобно сему и ум наш, аще бывает свободен от бремени находящих пороков, забот мирских и чужд растления вредных похотей, будучи облегчаемь силою природной чистоты своей, при самом тихом веянии духовного размышления, оставляя суету и земляность, переносится к небесному и невидимому.
Посему и заповедует нам Господь: внемлите же себе, да не когда отягчают сердца ваша объядением и пиянством и печальми житейскими (Лк 21, 34).
Аще восхощем, дабы молитвы наши восходили к небесем, потщимся поставити ум наш в естественное состояние его духовности, очистив от всех земных пороков и скверны страстей, дабы молитва умная, не отягчаясь более бременем пороков, могла вознестися к Богу и воспети: Аллилуиа.

Икос 7
В*идение истины Божией не токмо исследованием Писания и чтением толкователей подается, но паче молитвою и очищением сердца. Сие чрез авву Феодора полученное научение, отче Иоанне донесл еси до нас. Муж сей, едва зная грамоту, для решения неясного вопрошения, в продолжение семи дней и нощий непрерывно молил еси Бога и открыто бе ему, како поступити следует.
Аще пороки человек истребити потщится, то, сняв покрывала страстей, душевные очи возмогут созерцати тайны Слова Божия. Ибо Писание не для того открыто от Святаго Духа, дабы мы его не ведали; обаче же темно оно по причине закрытых душевных очей наших покровом пороков; а ежели возвратити им естественное их здравие, то и одного чтения Святаго Писания вящше будет для ведения истиннаго его смысла, и не будет нужды в помощи толковников, подобно тому, яко телесные очи не нуждаются ни в коей науке для видения, аще они чисты и здравы.
Обаче такожде и множество толковников преподнесло нам Святое Православие, от коих, яко утренняя звезда, явился ты, отче Иоанне, да напитаны будем истинами Божиими, предочистим душу и возрастим молитву чистую, благодарно воспевая ти:
Радуйся, от покрова пороков очи наша очищаяй.
Радуйся, чистотою сердечною души наша наполняяй
Радуйся, очищати дух пред научением наставляяй.
Радуйся, молитвою знание восполняти призываяй.
Радуйся, преподобне Иоанне Кассиане, сосуде Святаго Духа преисполненный.

Кондак 8
А*ще нецыи по темноте своей, яко празднование твое, отче Иоанне, единожды по четырех летех бываемо, сие високосным бедам и напастем виною непщуя, немилостивым тя именуют, обаче не разумеют, яко Бог милостивый являет светильников Своих для помощи миру сему мятущемуся, да развеют мрачную мглу неведения светом Божиим вокруг себе изливаему.
Аще паче ночь темна, да ярчае явится свет утренний, сила бо Божия в немощех и напастех совершается, да возмогут людие избавленнии молитвами преподобнаго Иоанна Кассиана, вопити с теплотою сердечною, милосердному Богу и от бед избавляющу: Аллилуиа.

Икос 8
Л*учшему научити желая да земное устоим по небесному образу Святой Троицы, Иже есть наше упование и спасение, да и мы на земли возгреваем в себе троякое разсмотрение, ибо сие приводит к смирению и предостерегает от гордости.
Первое разсмотрение есть искание благодати Божией, Иже творит ны тем, что мы есте, и без оной ничесоже возможем сотворити потребнаго для спасения.
Второе разсмотрение указует нашу слабость, маловажность и окаянства как души, так и тела, идеже несть ничесоже, опричь греховной нечистоты: почто гордится земля и пепел? — вопрошает премудрый сын Сирахов (Сир.10, 9). Аще бы Бог оставил есть нас, то бысть бы нам хуже наихуждших.
Третие есть разсмотрение чистоты совершенства блаженных духов, не имеющих греховной нечистоты и наслаждающихся блаженным видением Божиим.
Сему совершенному научению радуяся, подобно воде живой на ны изливающейся, вопием ти, отче Иоанне:
Радуйся, язык Духом Святым осиян имевый.
Радуйся, сокрушение о гресех своих на всяк день умножавый.
Радуйся, святых ангел собеседниче блаженный.
Радуйся, премудростию Божией щедро одаренный.
Радуйся, преподобне Иоанне Кассиане, сосуде Святаго Духа преисполненный.

Кондак 9
У*щедри ны, жизнодавче Господи, всели мужество в сердца наши, да научаеми преподобным Иоанном, преисполнимся силы Твоей, тот бо сильнее, иже умеет подчинити свою волю воле ближнего и не стоит на своем.
Ибо, снося и терпя ближнего, становится здравым и сильным, а сей — немощным, яко больной, иже требует благосклонности и уступок для своего покоя и мира.
Никто же да не полагает, яко отщетит собственное совершенство, аще, снизходя другому, мало послабит принятую строгость, напротив, должен знать, яко множае приобретает для великодушия и терпения. Сия есть апостольская заповедь: «Должни есмы мы сильнии немощи немощных носити, и не себе угождати» (Рим.15:1) и друг друга тяготы носити, и тако исполнять закон Христов (Гал.6:2). Сим знанием вооруженные, вкупе с преподобным Иоанном воспоем Господу нашему: Аллилуиа.

Икос 9
П*омыслов три начала изъясняя, рекл если, яко тии бывают от Бога, от сопротивника Его и от нас самих.
От Бога же бывают, внегда Он удостаивает нас посещением Святаго Духа, возбуждая ны тещи к горнему миру.
От диавола приходят помыслы, внегда тщится низложити ны услаждением пороков и тайными наветами, с тонкой хитростию ложно представляя зло яко добро, преобразуясь перед нами во ангела светла (2 Кор 11, 14).
Внегда же наши помыслы приходят, по естеству воспоминаем, аще мы делали или делаем, или слышали, яко блаженный Давид рече: Помыслих дни первыя, и лета вечная помянух, и поучахся: нощию сердцем моим глумляхся, и тужаше дух мой (Пс 76, 6, 7).
Сию троякую причину всяко наблюдати следует и вси помыслы, яже в сердце нашим возникают, разбирати зорким суждением, примечая происхождение их, причины и виновников, да бы познать, како должно относитися к ним, разсуждая по достоинству внушивших их, да не всякому духу веруем, но да иcпытуем я, от Бога ли оне. Исполнив сие, досточтимый отче Иоанне, научаеши нас тому, от любящих сердец ти вопиющих:
Радуйся, божественными помышлениями возвеселявыйся.
Радуйся, страстных помышлений уклонявыйся.
Радуйся, неведения мглу от нас изимающий.
Радуйся, твоими словесы тещи ко Господу ны побуждающий
Радуйся, преподобне Иоанне Кассиане, сосуде Святаго Духа преисполненный.

Кондак 10
Р*азумение всякаго дела не внешним токмо образом, но паче внутренним расположением духа и намерением совершающего открывается. Аще ударением в едину ланиту (Мф.5,39), еже образ внешнего прилога есть, подставление иной ланиты подобно есть образу внутреннего человека, внегда возможет от внешнего нахождения страсти внутренний покой сердца сохранити, сие бо есть достижение евангельского совершенства, ибо не на словах токмо сохраняется терпение, но паче во внутреннем покое сердца. Таковой человек может и иных врачевати, побеждая зло добром (Рим.12,21) и чужой гнев своею кротостию, бежит бо таковаго враг, выну содержащаго Господа в сердце своем и поющаго: Аллилуиа.

Икос 10
И*зъясняя троякое призвание на путь Божий, рекл еси, яко первое бывает прямо от Бога, второе — чрез человека, а третие — от нужды.
От Бога призвание бывает по вдохновению, внегда наполняя сердце наше, возбуждает нас искати вечной жизни и спасения и, посредством спасительнаго сокрушения сердца, невольно влечет обратитися к Богу и прилепитися заповедям Его. Тако Авраам, гласом Господним вызван бе из места рождения своего, яко Сам Господь рече ему: изыди от земли твоея, и от рода твоего, и от дому отца твоего (Быт. 12, 1).
Иное призвание от человека бывает, внегда мы воспламеняемся желанием спасения, образом или увещеваниями святых, подобном тому, како сыны Израиля были освобождены Моисеем от рабства египетскаго (Исх 14).
Призвание же третие бывает, внегда мы, будучи привязаны к богатству и удовольствиям мира сего, подвергаемся неожиданным бедствиям и угрозам жизни, или теряем блага, или сокрушаемся смертию друзей, тогда яко невольно понуждены обратитися к Богу, Коего знать и искать не хотели во время счастия.
Обаче подлинно блажен тот муж, иже течет ко Христу, Иже не отринет никогоже по словеси Своему: грядущаго ко мне не изжену вон (Ин.6, 37). Сего ради преподобному Иоанну, зрящему светлый лик Христов на небеси поем:
Радуйся, Богом к вечной жизни и спасению тещи вдохновенный.
Радуйся, святым Антонием к Богу приведенный.
Радуйся, богатства мира сего и славу его презревший.
Радуйся, в след себе многия ученики ко Христу приведший.
Радуйся, преподобне Иоанне Кассиане, сосуде Святаго Духа преисполненный.

Кондак 11
Н*аучая совершенному покаянию, рекл еси, отче Иоанне словами аввы Пинуфия, яко сие есть не творити паче те грехи, в коих совесть наша обличает нас. Обаче доказательством прощения грехов явится освобождение от сердечного расположения к ним, внегда ни образы, ни воспоминания о них более никако не обольщают сердце наше, преходят бо, и обращается душа человеческая к сердцеведцу Господу, могущему избавити всякаго грядущаго к Нему от страстей в сердце гнездящихся, поя Ему: Аллилуиа.

Икос 11
О*бъясняя троякое от мира отречение, рекл еси, отче Иоанне, яко первое есть то, внегда телесно оставляем вся богатства и стяжания мира; второе, внегда оставляем прежние нравы и порочные страсти, телесныя и душевныя; третие, в коем, отвлекая ум свой от всего настоящаго и видимаго, созерцаем токмо будущее и желаем невидимаго.
Сии образы находим и в Писании, егда рече Господь Аврааму, глаголя: изыди от земли твоея, и от рода твоего, и от дому отца твоего, и иди в землю, юже ти покажу (Быт 12, 1).
Первее - пойди от земли твоея, яко богатства мирскаго и стажаний земных;
Второе - от родства твоего, яко прежнего образа жизни, нравов и пороков, яже прилепившись к нам от самаго рождения, суть родственники и единокровные наши;
и третие - от дому отца твоего, яко всякаго воспоминания о мире и о всем, еже представляется взору очей наших.
Тогда умерши со Христом для стихий сего мира, уже смотрим, по апостолу, не на видимое, но на невидимое; ибо видимое временно, а невидимое вечно (2 Кор 4, 18), и, удалившись сердцем от того временнаго и видимаго, очи свои и ум обращаем к тому, в чем пребываем постоянно, внегда, пребывая во плоти, не по плоти воинствуем в Господе, делом и жизнью оправдывая речение апостола, яко жительство наше на небесех (Флп 3, 20). Сему же научению мудрому радуяся, вопием ти:
Радуйся, от земли твоея изшедший.
Радуйся, пустынным отцам нрав свой прилепивший.
Радуйся, от видимаго земнаго мира отвративыйся.
Радуйся, к невидимому миру небесному обративыйся.
Радуйся, преподобне Иоанне Кассиане, сосуде Святаго Духа преисполненный.

Кондак 12
С*мирение Христово есть истинное благородство, послушанием достизаемое, еже есть полное отсечение своей воли и слушание одного токмо Бога. Аще послушания достигает человек в полноте, вся душа, сердце, крепость и разумение обращаются к Богу (Лк.10, 27) и возмогает человек пети всем существом своим: Аллилуиа.

Икос 12
И*меющий богатство, рекл еси отче Иоанне, да не обольщает себе, богатство бо троякое есть: злое, доброе и среднее.
О злом богатстве писано убо есть: "богатии обнищаше и взалкаше" (Пс 33, 11). Такожде: горе вам богатым, яко отстоите утешения вашего (Лк 6, 24). Отвергнути сие богатство есть верх совершенства, таковым бо рек Сам Господь продать имение и отдать нищым, да имети имут сокровище иже на небесех. (Мф.19, 21).
Благое же богатство для совершения добрых дел есть велия добродетель и за обладание коим муж праведный удостаивается похвалы по слову Давида: род правых благословится: слава и богатство в дому его, и правда его пребывает в век века (Пс 111, 3). Богатством бо сим человек выкупает жизнь свою (Притч 13, 8). О таковом же богатстве Господь речет не имеющему его, яко извергнет того из уст Своих: Зане глаголеши, яко богат есмь и обогатихся и ничтоже требую: и не веси, яко ты еси окаянен и беден, и нищь и слеп и наг. (Апок 3:17).
Бывает же богатство посреди добра и зла, яко по свойству и расположению пользующихся им, переходит на ту или иную сторону, о нем же речет апостол: Богатым в нынешнем веце запрещай не высокомудрствовати, ниже уповати на богатство погибающее, но на Бога жива, дающаго нам вся обилно в наслаждение: благое делати, богатитися в делех добрых, благоподатливым быти, общительным, сокровищующе себе основание добро в будущее, да приимут вечную жизнь. (1 Тим 6:17-19). Инако же богач, удерживавший таковое богатство и не имый желания помочь нуждающимся, внегда от крупиц его ждал насытиться бедный Лазарь, предан бе огню геенскому и вечному пламени (Лк 16).
Сего ради, отче Иоанне, собравшему богатство доброе во имя Господа и для спасения нашего, речем ти:
Радуйся, богатство доброе нищетою духа приобретший.
Радуйся, наследие будущей жизни приявший.
Радуйся, законы монахов в наставление и совершение написавший.
Радуйся, незаходимы словеса твоя нам оставивший.
Радуйся, преподобне Иоанне Кассиане, сосуде Святаго Духа преисполненный.

Кондак 13
М*ногими поучениями просиявший, святый Иоанне, просвещаеши бо присно вся чтущия тя.
Благодарим Господа, проливающего свет Свой Святый на всякого человека грядущаго в мир и дарующего нам светильников Своих, преподобных отцев, среди коих, богосветлыми и душу просвещающими учениями, просиял и ты, блаженный отче Иоанне. Приими сие хвалебное пение и избави ны от всякаго зла твоим теплым к Богу ходатайством, да с тобою вкупе воспеваем светодавцу Богу: Аллилуиа.
====
Молитва преподобному Кассиану Римлянину
О, богоблаженне и приснопамятне отче наш Кассиане, божественных Ангелов сожителю, понесый тяготу дневную, в нищете поживый, божественными дарами обогативыйся! Ты ныне с преподобных соборы водворяяся, с праведных лики веселяся, помяни нас, добродетельное твое житие похваляющих, и не остави нас безпомощны. Призри на наше житие, волнуемое житейскими обуревании, да не потопит нас греховная буря, ниже да пожрет нас пагубнаго отчаяния глубина. Услыши молитву нас грешных, молящихся, и не презри моления нас немощных, уловляемых диавольскими сетьми, всюду злыми угнетаемых, всякаго блага лишаемых, унынием омрачаемых и малодушием одержимых.
Виждь, святе, яко смирися в персть душа наша, и врагом ненавидящим нас быхом в порадование, лукавыми делы умерщвляеми весь день, заблудихом бо воистину, яко овцы не имущия пастыря. Ты твоими богоприятными молитвами милостива сотвори нам единаго человеколюбца Бога, да не воздаст нам по злым делом нашим и по нечистоте сердец наших, но да предварят ны благия Его щедроты, в мире, единодушии и благочестии утверждающе живот наш. Мы о богоблаженне, на тя по Бозе уповаем, тобою хвалимся, твое святое имя на помощь призываем и, к твоему чудотворному образу недостойнии припадающе, тя молим.
Моли, отче наш Кассиане, Христа Бога, да, избавльшеся от злых наших, с тобою вечных благ сподобимся, благодатию и щедротами Господа нашего Иисуса Христа, суща благословенна со Безначальным Его Отцем и с Пресвятым Духом во веки веков. Аминь.

Тропарь, глас 8
Постом предочистився, премудрости постигл еси разумение, от пустынных же Богоносных отец научился еси страстей обузданию. Того ради подаждь нам твоими молитвами плоти нашея духу послушание: еси бо наставник, Кассиане преподобне, всем поющим о Христе твою память.

Кондак, глас 4
Преподобен был, Богу возложился еси и, просвещая добрыми виды, Кассиане, яко солнце облистал еси сиянием божественных твоих учений, сердца всех чтущих тя всегда просвещая. Но прилежно моли Христа о иже любовию тепле восхваляющих тя.

Комментарии

Популярные сообщения из этого блога

Акафист мученику Антонию Апамейскому

Краегранесие: Антонию мученику приношение Кондак 1 *А*нтонию мученику приношение молитвенное совершаем, Троице Святей до смерти послужившему и Царствие Небесное наследовавшу, емуже радостию поем: Радуйся, мучениче Антоние, Троическую любовь кровьми живописавший.

И явишася пред ними яко бляди глаголи их (Лк.24:11).

В Елисаветградском Евангелии текст еще не правленый: "И явишася пред ними яко бляди глаголи их. и не емлеаху им веры". В Елизаветинской Библии:  "И яви́шася предъ ни́ми я́ко лжа́ глаго́лы и́хъ, и не вѣ́роваху и́мъ". Ранее находил сие слово в Богородичном акафисте "... оставиша Ирода яко блядива, не ведущи пети: Аллилуиа". Где-то, слышал, есть в других литургических текстах, но в Евангелии пока встретил впервые. Насколько понимаю, это было правлено после того, как на Святой Руси стали править бабы-императрицы и народ их стал называть блядями. Даже в указах Алексея Михайловича встречается наименование иноземцев, как "блядских детищ". Но, кажется, Анна Иоановна, издала указ о запрещении этого слова в употреблении.